ביוני 2025 יכנס חוק הנגישות האירופאי לתוקף , חוק זה יחייב עיצוב מכליל ונגישות (Inclusive design , accessibility). נגישות דיגיטלית בכל המגזרים הציבוריים והפרטיים באירופה בכלל ובמדינות הנורדיות בפרט אינו רק עניין של ציות לתקנות.  מדובר בהתייחסות לעתיד שבו שירותים דיגיטליים הם מהותית כלליים נגישים ומתאימים לכל המשתמשים ללא קשר ליכולותיהם. בעוד לנגישות יש היום פתרונות מהירים, עיצוב מכליל הוא עניין חדש. הבנת הדקויות של השינויים החוקיים הממשמשים  ובאים היא קריטית. הם מייצגים לא רק רשימת מטלות, אלא הזדמנות לחדש ולשפר את השירותים הדיגיטליים. חשוב להבין מה משמעות השינויים הללו, השפעתם על המוצרים והשירותים, ואיך הם יכולים להוות גורם לכלליות רבה יותר.

איך קורה הקסם?

המפתח הוא בהכרה במגוון קהל המשתמשים שלכם. עיצוב מכליל ונגישות מתחברים באופן הדוק לפונקציונליות ומבדקי שמישות אך הוא רובד נוסף מעל. מדובר כאן ביצירת סביבה דיגיטלית שתתחבר לכל משתמש. יצירת סביבה מכלילה ונגישה כוללת מגוון רחב של שיקולים, החל מעיצוב חזותי והתאמה לתנאי תאורה ועד נוחות ניווט, מה שמבטיח שכל אחד, ללא קשר ליכולותיו הפיזיות או הקוגניטיביות, יוכל להשתמש בצורה חלקה בשירותים הדיגיטליים.

שימוש בגישת עיצוב ממוקדת-משתמש (User Centered Design) הוא קריטי בעיצוב מכליל ל UX UI.

מדובר ביותר מאשר רק מראה אסתטי, המיקוד הוא בעיצוב אמפתי ומחקר משתמשים הלוקחים בחשבון את הצרכים וההעדפות השונים של כל המשתמשים. הגישה הזו הופכת להכרח באם אנו מתכוונים להגיע להכללה (inclusiveness) גדולה יותר . גישת העיצוב האמפטי מובילה ליצירת מרחבים דיגיטליים שאינם רק מתאימים לחוקים החדשים אלא גם מושכים ונוחים למשתמש לקהל רחב יותר.

5 נקודות מרכזיות שעלינו לדעת כאשר אנו מתכננים עיצוב מכליל ונגישות (Inclusive design , accessibility)

  1. הבנת החוק: עליית הידע והמודעות לדרישות החוקיות העתידיות. הידע בפרטים יעזור לכם להתכונן טוב יותר ולהבטיח ציות.
  2. הערכת המוצרים והשירותים הדיגיטליים הנוכחיים שלכם: בדקו את השירותים הדיגיטליים הקיימים שלכם כדי לזהות אזורים הדורשים תשומת לב בנושא הנגישות.
  3. הכלת הנגישות בתהליך העיצוב: יישמו את עקרונות הנגישות כבר משלב העיצוב כדי ליצור חוויות דיגיטליות כלליות.
  4. למידה והתאמה מתמדת: הישארו מעודכנים בנושא המיטבי בנגישות דיגיטלית ושפרו את גישתכם באופן רציף.
  5. חיפוש ייעוץ ממומחים: שקלו להתייעץ עם מומחים המתמחים בנגישות כדי לנווט בשינויים האלה באופן יעיל.

ב-MOUSE, אנו גאים במומחיות שלנו ביצירת שירותים דיגיטליים נגישים. אם אתם והארגון שלכם מעוניינים לחקור יותר לעומק את הנושא הזה או מחפשים פתרונות מותאמים אישית, אנחנו כאן כדי לסייע לכם.